L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Nagyböjt 5. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
A régi dolgokat ne emlegessétek, mert én újat cselekszem 
 
Iz 43,16-21
Így szól az Úr, aki utat készített a tengerben, és a hatalmas vizekben ösvényt; aki kihozott kocsit és lovat, hadsereget és hőst, akik együtt fekszenek, nem kelnek fel többé, kialudtak, mint a mécsbél, és elhamvadtak: ,,Ne gondoljatok a régi dolgokra, és az elmúltakra ne figyeljetek! Íme, én újat cselekszem, most sarjad, talán nem tudjátok? Igen, utat készítek a sivatagban, és a pusztában folyókat. Dicsőít majd engem a mező vadja, a sakálok és a struccmadarak, mert vizet adtam a sivatagban, folyókat a pusztában, hogy megitassam népemet, az én választottamat. A nép, melyet magamnak formáltam, dicséretemet hirdeti majd.
Zs 125
Zarándok-ének. Mikor az Úr megfordította Sion fogságának sorsát, olyan volt, mintha álmodnánk. Akkor szánk vígsággal telt meg, nyelvünk pedig ujjongással. Azt mondták akkor a nemzetek között: ,,Nagy dolgokat művelt velük az Úr!'' Nagy dolgokat művelt velünk az Úr, azért örvendezünk. Fordíts fogságunkon, Uram, mint ahogy megfordítod délen a patakokat! Akik könnyek között vetnek, majd ujjongva aratnak. Csak mentek és sírtak, úgy vitték vetni vetőmagjukat; de ujjongva jönnek vissza majd, s úgy hozzák a kévéiket.
Fil 3,8-14
Sőt, mindent veszteségnek tartok Krisztus Jézus, az én Uram ismeretének mindent fölülmúló voltáért. Őérte mindent veszni hagytam, és szemétnek tekintek, csakhogy Krisztust elnyerjem, s hogy én őbenne legyek, nem a saját megigazulásom alapján, amely a törvényből származik, hanem az által a megigazulás által, amely Krisztus hitéből való, vagyis amely az Istentől van a hit révén. Krisztust akarom megismerni, és feltámadásának erejét, a szenvedéseiben való részvételt hozzá hasonulva a halálban, hogy eljuthassak a halálból való feltámadásra. Nem mintha már kezemben tartanám, vagy már tökéletes lennék, de törekszem rá, hogy magamhoz ragadjam, mert Krisztus is magához ragadott engem. Testvérek, nem képzelem magamról, hogy már magamhoz ragadtam, de egyet igen: felejtem, ami mögöttem van, és nekifeszülök annak, ami előttem van. Így futok a cél felé, annak a hivatásnak jutalmáért, amelyet Isten felülről adott Krisztus Jézusban.
Jn 8,1-11
Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. Korán reggel ismét megjelent a templomban, ahol az egész nép köréje sereglett. Leült, és tanította őket. Az írástudók és a farizeusok odavittek hozzá egy asszonyt, akit házasságtörésen értek. Középre állították, és azt mondták neki: ,,Mester! Ezt az asszonyt házasságtörésen kapták. Mózes a törvényben azt parancsolta nekünk, hogy az ilyeneket meg kell kövezni. Te ugyan mit mondasz?'' Ezt természetesen azért mondták, hogy próbára tegyék, és hogy bevádolhassák. Jézus azonban lehajolt, és ujjával írt a földre. Amikor azok tovább faggatták őt, fölegyenesedett, és azt mondta nekik: ,,Aki közületek bűn nélkül van, az vessen rá először követ.'' Aztán újra lehajolt, és írt a földre. Azok pedig ennek hallatára egymás után elmentek, kezdve a vénektől, s ő egyedül maradt a középen álló asszonnyal. Jézus fölegyenesedett, és azt mondta neki: ,,Asszony, hol vannak ők? Senki sem ítélt el téged?'' Az így felelt: ,,Senki, Uram!'' Jézus ekkor azt mondta neki: ,,Én sem ítéllek el. Menj, és többé már ne vétkezzél!''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
Jézus felszabadító üzenete
Szent Ágoston ifjú korában rossz társaságba keveredett és megindult a züllés útján. Bűnös viszonyt folytatott egy könnyűvérű lánnyal és törvénytelen gyermeke született.
Ambrus prédikációjára megtért. Megkeresztelkedése után újból és újból elolvasta Jézus és a házasságtörő nő történetét. Ilyenkor mindig könnyek gyűltek szemébe. Jézus irgalmának fenséges megnyilvánulása megrendítő hatást gyakorolt rá. Nagyböjt 5. vasárnapjának evangéliuma felszabadító üzenetet tartalmaz számunkra is. Igazolja, hogy van bűnbánat és rámutat ennek útjára.
Hogyan vezeti Jézus bűnbánatra az asszonyt?
Lehajolt a földre.
Eddig mindig azt olvastuk róla, hogy „felnézett” például Zakeusra, „rátekintett és megszerette”: a gazdag ifjút, „belenézett a szemébe és meghívta” Lévit. Most meg: „lehajolt a földre”. Tehát nem nézett rá. Elfordította tekintetét. Mert tudja, vannak olyan pillanatok, amikor a legnagyobb könyörület az, ha nem néz rá az ember. Krisztus minden szeretete ott ég ebben az elfordított tekintetben. Kamasz fiú: „Nagyi, én azért szeretlek téged, mert te mindig tudod, mikor kell odanézni és mikor nem kell!” Jézus most irgalmasan nem nézett oda, hanem, „lehajolt a földre”.
Bárcsak ránk is alkalmazható lenne ez a dicséret! Tudnánk, mikor kell odanézni: vegyük észre a férj homlokán a gondbarázdákat, a feleség ölébe ejtett fáradt kezét, a barátnő könnyes tekintetét. Még a háziorvostól is meg lehet kérdezni: „Doktor úr, a maga szíve sose fáj?” Viszont ne vegyük észre: a gúnyos tekintetet, a vendég által a terítőre csöppentett foltot, vagy az ellenőrző könyvbe a jó jegyek közé becsúszott „elégtelen”-t.
Ujjával írni kezdett a földön. Szent Jeromos szerint a vádaskodók bűneit írta. Belon Gellért véleménye: lehet, hogy csak firkált. Időt akart adni a vádaskodóknak kettős mércéjük felismerésére. A házasságtöréshez két ember kell. A férfit miért nem hozták el?
Az „önjelölt szenteket” is rádöbbentette bűnösségükre. „Aki közületek bűn nélkül van…” A vádaskodókat emlékeztetni akarja rejtett bűneikre. Azokra a szennyes dolgokra, amelyek kitudódásától mindig is féltek. Ellenségei jól ismerték Jézus szívekbe hatoló tekintetét. Most féltek a nyilvánosságra hozataltól.
A mai nagyhangú kritizálók között is vannak, akik jobban tennék, ha legalább hallgatnának. A tűzparancsot kiadó tömeggyilkosok, akik kiemelt nyugdíjat élveznek. A hazát elárulók, akik bársonyszékben ülnek. Akikre érvényes Tiborc panasza: „aki száz, meg százezret rabolt, bírája lészen annak, akit a szükség garast rabolni kényszerített.” „Akinek vaj van a fején, ne menjen a napra” – mondja a közmondás. Akinek súlyos elszámolnivalója van, jobban teszi, ha nem vádaskodik.
Végül megtörténik a feloldozás. Az Úr észrevette az asszony összetört lelke mélyén feltámadó bűnbánatot. Meg sem várta a bűnvallomást, nem csikart ki jó feltételt. Inkább maga fogalmazta meg a feloldozást meg a tennivalót is: „Én sem ítéllek el. Menj, de többé ne vétkezzél!” Ez adta meg a felszabadultság érzését és tette szentté további életét.
Mi a történet mai üzenete?
Tartsuk a bűnt bűnnek!
Félreértené az evangéliumot, aki bűnpártolást olvasna ki belőle Jézus részéről. Az Úr nem azt akarja mondani, hogy hunyjunk szemet a bűn fölött, bagatellizáljuk el a házasságtörést. Hiszen Ő drága vérével eszközölte ki az Atya bocsánatát. Azért tudott megbocsátani, mert tudta, hogy saját kereszthalálával majd ő fizeti ki bűneinek adósságát.
Kerüljük el az ítélkezést! Reményik Sándor így fogalmazta ezt meg: Istenem, add, hogy ne ítéljek – // Mit tudom én, honnan ered, // Micsoda mélységből a vétek, // Az enyém és a másoké, // Az egyesé, a népeké. // Istenem, add, hogy ne ítéljek. (Ne ítélj)
Ne féljünk őszinte bűnbánatot tartani! Az evangéliumi asszony tele volt félelemmel. Félt vádlóitól, a megkövezéstől, az emberi tekintetektől és minden bizonnyal a bűn nélkül való Jézustól. De az Úr feloldotta félelmét. Az Ő ajkáról hallotta: „Nem ítéllek el téged…” A mai megtérésre vágyó ember is hallja Jézus helyettesének ajkáról a felszabadító üzenetet: „most már minden rendben van. Isten megbocsátotta bűneidet. Menj békével!”
Ne féljünk, ha elestünk, csak a mély bánat és az őszinte gyónás révén térjünk vissza Jézushoz. Ő visszafogad és ajkáról hallani fogjuk az örömteli szavakat: „Ha bűneitek vörösek voltak, mint a bársony, fehérek lesznek, mint a gyapjú; s ha vérszínűek voltak, mint a karmazsin, fehérek lesznek, mint a hó.” (Iz 1,18) Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
Van bűn a világban, s van olyan rossz, amit még fokozni is lehet: ha nem ismerjük fel bűnös voltunkat, ha megragadunk a rosszban, ha eszünkbe sem jut szembehelyezkedni vele, bocsánatot kérni érte. Már a pogány bölcselő, Epikurosz is állítja: „lelki egészségünk (helyreállítása) hibáink felismerésével kezdődik”. Fel kell ismernünk, hogy semelyikünk nem bűntelen. Ez azonban még kevés, ettől akár meg is lehetne őrülni: mit tettem, most mit csináljak? Marad a bűntudat, a fájdalom, a kín, létezik-e ebből valamiféle kiút?
1. Jól ismerjük Dávid király bűnének történetét, amely párhuzamot jelenthet a mai evangéliumhoz. A legtekintélyesebb zsidó király az ammonitákkal vívott harcok idején elcsábította egyik hadvezérének, Uriásnak a feleségét, Betsabét. A házasságtörést Uriás meggyilkoltatásával tetézte. Nátán próféta intelmére azonban Dávid beismeri tettét és így szól az 50. zsoltárban: „Ellened, csakis ellened vétettem, ami színed előtt gonosz, azt cselekedtem. Te mégis igaz vagy, amikor szólítasz, és igazságos, amikor ítélsz” (6. vers). Dávid úgy gondolja, – és mi magunk is, – hogy Isten a bíró, aki odaáll Dávid és Uriás közé. Az igazat felmenti, a bűnöst elítéli. Ennek következményeként Dávid elfogadja az ítéletet, mert az jogos és fellebbezésnek helye nincsen.
2. A bűnös asszonyról szóló evangélium más isteni logikáról beszél. Jézus nem ítélőbíróként áll a vádaskodó írástudók és farizeusok meg a tettenért asszony közé. A bűn – büntetés hagyományos, emberi szerepkörét elutasítja magától. Először is elfogadja az embert olyannak, amilyen: lehajol és írni kezd ujjával a poros földön. Nem tudjuk mit, de bizonyára nem az asszony bűnlajstromát. Cselekedete szép jelképe a mózesi törvény írott betűi és a porig alázott ember találkozásának. Jézus szótlan marad, mert ő nem bíró. Ő a megsértett fél. Már Dávid fölismerte, hogy tettével nem csupán két parancsot hágott át, hanem azt sértette meg, aki őt fölemelte, királlyá tette, hatalmat adott neki, eddig szeretetével kitűntette: Istent, az életet, a hűség és a jóság forrását. „Isten viszont nem kívánja a bűnös halálát, hanem azt, hogy éljen” (Ezek 18,32). Dávid bűnével megkísérli elhallgattatni, kiölni szívéből az Istent, aki viszont meg akarja szabadítani Dávidot. Itt pontosan erről van szó: Jézust bántja a házasságtörés, mert Isten a házasságot szentnek alkotta. Tudja, hogy ez az asszony megtagadta Istent, Jézus viszont keresi a lehetőséget arra, hogy megmentse az asszonyt. Kimondja azt a váratlan és újfajta ítéletet, amire a vádlók elódalognak: „Az vesse rá az első követ, aki bűn nélkül való közületek!” Drámai pillanatok következnek: Jézus egyedül marad az asszonnyal, az Irgalom Forrása, a gyenge, bűnössel, Isten az emberrel. Miután mindenki elment, Jézus ezt kérdezi az asszonytól: „Senki sem ítél el téged?” – És befejezi a megbocsátás felmentő ítéletét: „Én sem, menj, de többé ne vétkezzél!”
3. Hasonló ez a pillanat ahhoz, amit Péter élt át, amikor megtagadta Jézust, s amikor a kakasszóra Jézus rátekintett Péterre, találkozott a tekintetük, Péter a napnál világosabban látta: megtagadtam azt az embert, aki megy, hogy meghaljon értem! Ekkor fakadt keserves sírásra (vö. Lk 22,62). A bizalomnak, a szeretetnek, a barátságnak ez a durva visszautasítása és Jézus isteni szeretetének minden mértéket meghaladó nagysága a látszólag érzelem-mentes halászból is könnyeket képes előhozni. Ezek a keresztény bűnbánatnak a gyökerei. A hívő ember fájdalma a bűn fölött, amely abból az elviselhetetlen élményből ered, hogy az előtt találom magamat, akit megsértettem, akinek visszautasítottam a bizalmát, de aki most még nagyobb bizalommal közeledik felém, jobbját nyújtja nekem. Ez a valaki pedig nem más, mint az Isten Fia, Jézus Krisztus. Őt szerette rajongásig Pál apostol, aki őszintén írja: hozzá képest mindent szemétnek tartok. „Felejtem, ami mögöttem van, s az előttem lévő után rugaszkodom” (szentlecke).
Van Rómában egy templom, a Szent Mária Magdolnáról elnevezett, amelyet népszerűen a jó gyónás templomaként emlegetnek, mert e szentség 6 jellemző tulajdonságát egy-egy szobor ábrázolja a gyóntatószék fölötti fülkékben. Ezek: 1. humilis (alázatos), kezében koponyát tart; 2. secreta (titkos), kulcsot szorít az ajkához; 3. simplex (egyszerű), galambbal és liliommal; 4. verecunda (szemérmes) lefátyolozottan; 5. fidelis (hűséges) kutyával ábrázolva és 6. lacrymabilis (könnyes) egy síró alakkal megformálva. A 12 éves Goretti Máriát erőszakos gyilkosa 14 késszúrással sebesítette meg, amibe a lányka 1902. június 6-án, Nettunóban belehalt. A gyilkost 30 évi kényszermunkára ítélték. Közben megtért és amikor lehetett, ellátogatott Mária édesanyjához, aki bocsánatkérésére azt mondta neki: „Ha Isten megbocsátott neked, én hogyne bocsátanék meg?” Ha akkor halálra ítélik, soha sem járulhattak volna együtt szentáldozáshoz, az édesanya és lányának gyilkosa, és nem lehetett volna ott 1950-ben a szentté avatásán sem. – Ma, szenvedés vasárnapján halljuk meg az értünk is halálba menő Krisztus üzenetét: ne ítéljünk, hogy meg ne ítéltessünk! (vö. Mt 7,1) Nézzünk föl rá, aki azért jött, hogy életünk legyen, méghozzá bőségben (vö. Jn 10,10). Feledjük a múltat, bánjuk meg a múltat és feszüljünk neki a jövőben feltáruló és kibontakozó még nagyobb szeretetnek! Ámen.
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP