L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 1. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
Jézust megölték, de Isten harmadnapon feltámasztotta őt
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel 10,34a.37-43
Mi ettünk és ittunk vele, miután feltámadt a halálból
Akkor Péter beszélni kezdett: ,,Valóban azt tapasztalom, hogy Isten nem személyválogató, Ti is tudjátok, hogy mi történt Galileától kezdve egész Júdeában, a János által hirdetett keresztség után; hogy miképpen kente föl Isten Szentlélekkel és erővel a Názáretből való Jézust, aki körüljárt, jót tett, és meggyógyította mindazokat, akiket az ördög a hatalmába kerített, mert Isten vele volt. Mi pedig tanúi vagyunk mindannak, amit ő a zsidók országában és Jeruzsálemben tett. Fára függesztve megölték őt. De Isten harmadnapon feltámasztotta, s megadta neki, hogy megjelenjen, nem az egész népnek, hanem Isten által előre kijelölt tanúknak, minekünk, akik ettünk és ittunk vele, miután halottaiból feltámadt. Meg is parancsolta nekünk, hogy hirdessük a népnek, és bizonyítsuk, hogy ő az, akit Isten az élők és a holtak bírájává rendelt. Róla tesz tanúságot az összes próféta, hogy az ő neve által mindenki elnyeri a bűnök bocsánatát, aki csak hisz benne.''
 
Zsoltár / Zs 117
Ezt a napot az Úristen adta: örvendjünk és vigadjunk rajta
ALLELUJA! Magasztaljátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló! Mondja hát Izrael, hogy jó, hogy irgalma örökkévaló! Mondja hát Áron háza, hogy irgalma örökkévaló! Mondják hát, akik félik az Urat, hogy irgalma örökkévaló! Szorongatásomban segítségül hívtam az Urat, s az Úr meghallgatott és tágas térre vezetett. Az Úr velem van, nem félek, ember mit árthatna nekem? Az Úr az én segítőm, s én lenézhetem ellenségeimet. Jobb az Úrhoz menekülni, mint emberben reménykedni. Jobb az Úrhoz menekülni, mint fejedelmekben reménykedni. Mind körülvettek engem a nemzetek, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek, bizony körülvettek engem, de én az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Körülvettek engem, mint a méhek, föllobbantak, mint a tűz a bozótban, de az Úr nevében diadalmaskodtam rajtuk! Meglöktek, bizony meglöktek, hogy elessem, de az Úr megsegített engem! Az Úr az én erőm és dicsőségem, ő lett az én szabadítóm. Ujjongás és diadal szava hangzik az igazak sátraiban: ,,Az Úr jobbja győzelmet szerzett, az Úr jobbja fölmagasztalt engem, az Úr jobbja győzelmet szerzett!'' Nem halok meg, hanem élek, és hirdetem az Úr tetteit. Az Úr nagyon megfenyített engem, de nem engedett át a halálnak. Nyissátok meg előttem az igazság kapuit, hadd lépjek be rajtuk, hogy dicsérjem az Urat. Ez az Úr kapuja, az igazak lépnek be rajta. Hálát adok neked, hogy meghallgattál engem, és szabadítóm lettél. A kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkővé lett. Az Úr műve ez, csodálatos a mi szemünkben. Ezt a napot az Úr adta, ujjongjunk és vigadjunk rajta! Nyújts, ó Uram, segítséget, adj, ó Uram, jó sikert! Áldott, aki az Úr nevében jön! Áldunk az Úr házából titeket. Az Úr Isten világosított meg minket. Álljatok sort az ünnepi lombokkal, egészen az oltár szarváig. Istenem vagy te, hálát adok neked, Istenem vagy te, magasztallak téged. Áldjátok az Urat, mert jó, mert irgalma örökkévaló.
 
Szentlecke Szent Pál apostolnak a kolosszeiekhez írt leveléből / Kol 3,1-4
Azt keressétek, ami odafönt van, ahol Krisztus ül az Atya jobbján
Ezért tehát, ha feltámadtatok Krisztussal, keressétek az odafent valókat, ahol Krisztus van, Isten jobbján ülve [Zsolt 110,1]. Az odafent való dolgokkal törődjetek, ne a földiekkel. Hiszen meghaltatok, és életetek Krisztussal el van rejtve Istenben. Amikor pedig Krisztus, a ti életetek, megjelenik, akkor majd ti is megjelentek vele együtt a dicsőségben.
 
ALLELUJA / 1Kor 5,7b-8a
Krisztus a mi húsvéti bárányunk már feláldozta magát. Üljük meg tehát az Úrral a húsvéti lakomát.
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 20,1-9
Jézusnak fel kellett támadnia a halálból
Mária Magdolna a hét első napján kora reggel, amikor még sötét volt, a sírhoz ment, és látta, hogy a kő el van mozdítva a sírbolttól. Elfutott tehát, elment Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és azt mondta nekik: ,,Elvitték az Urat a sírból, és nem tudjuk, hová tették!'' Erre Péter és a másik tanítvány elindultak, és a sírhoz mentek. Ketten együtt futottak, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és elsőként ért a sírhoz. Lehajolt, és látta lerakva a gyolcsokat, de nem ment be. Azután odaért Simon Péter is, aki követte őt, és bement a sírboltba. Látta letéve a gyolcsokat és a kendőt, amely a fején volt, nem a gyolcsok mellé helyezve, hanem külön egy helyen, összehajtva. Akkor bement a másik tanítvány is, aki először érkezett a sírhoz; látta és hitt. Még nem értették ugyanis az Írást, hogy fel kell támadnia halottaiból.
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
 
Jézus világraszóló győzelme
Évenként tízezrek zarándokolnak a nagy vallásalapító, Mohamed sírjához. Sokan megállnak a piramisok előtt. Itt nyugszanak a fáraók. Ki ne látogatna el Párizsban járva az Invalidusok templomába, ahol Napóleon hamvai nyugszanak. Bécsben a kapucinusok kriptájában a Habsburg császárok pihennek. Moszkvában hosszú sorokban vonultak el az emberek Lenin sírja előtt. A történelem egyetlen személyének, Jézus Krisztusnak nincs csak sírhelye a földön. Ő is meghalt és eltemették. De teste nem maradt a sírban! Feltámadott! Él! Húsvétkor ezt a sírjából diadalmasan feltámadó Krisztust ünnepeljük. Aki a történelem legszenzációsabb győzelmét aratta. Győzött a sötétség, a halál, a hamisság és a gyűlölet felett.
A próféták bukása
A sötétség felett.

Hasonlítsuk össze a próféták tanítását és sorsát Jézus tanításával és sorsával. A próféták azt hirdették: Jön a Világosság! Izajás azt írja: „Készülj fel, gyújts örömfényeket, Jeruzsálem! Felragyog feletted az úr fényessége és eltölt a Mindenható világossága.”
Az ő korában mindenki azt gondolta, hogy Izajás lesz a választott nép fénye. De a prófétát Izrael királya kettéfűrészeltette. Kialudt az Izajás által megjövendölt fény. Mégis, az ő halála után is megmaradt a nép lelkében a remény, hogy majd a próféta után mégiscsak jön Valaki, aki minden embert megvilágosít. Ezt a fényt már senki sem fogja tudni elhomályosítani.
A halál felett.
A próféták azt hirdették: jön az Élet! Zakariásnál olvassuk: „Ujjongj, Jeruzsálem! Szamárcsikó hátán közeleg, aki hozza számodra az újjászületett életet. De Zakariást is megölték karddal a templom előcsarnoka és az oltár között. Az Élet hirdetője meghalt. A remény mégis tovább élt, hogy majd egyszer jön Valaki, aki magában hordozza az élet teljességét.
A hamisság felett.
A próféták prédikálták: jön az Igazság! Jeremiás vasigát vett a nyakába és Szedekiás király előtt hirdette az igazságot: „Babilon királya így hajtja nyakatokat igába.” Hananja álpróféta elhallgatta az igazságot. A remény ennek ellenére sem szűnt meg, ha jön Valaki, aki majd minden igazság foglalata lesz.
A gyűlölet felett.
A próféták kinyilatkoztatták: jön a Szeretet! Főként Dániel hirdette ezt. De őt gyűlölték és oroszlánok elé vetették. Mégis fennmaradt a remény, hogy végül jön Valaki, aki szeretetével győzni fog az emberi gonoszság felett.
Jézus „tragédiája”
Akkor végre ütött a történelem órája! Eljött Jézus! Ő nem úgy beszélt mint a próféták. Ő azt mondta: „É vagyok a világ Világossága… az Élet… az Igazság… a Szeretet!” Amikor őt keresztre feszítették, akkor megszűnt minden remény! Mert akkor magát, a Világosságot oltották ki, magát az Életet ölték meg, az Igazságot hallgattatták el és a Szeretet felett lett úrrá a gyűlölet! Nagypéntek olyan kudarc volt, olyan tragédia, amelyet nem lehetett megoldani. A tanítványok meg sem kísérelték a kereszt botrányát feloldani, inkább szétszéledtek. Mit is akarnának egy kivégzett gonosztevő párthívei, akinek ígéretei nem is teljesültek! A legsúlyosabb letargia vett erőt rajtuk. Ámde felvirradt húsvét hajnala az apostolok számára. Kora reggel asszonyok rohantak a hírrel: „Üres a sír, a Mester nincs ott! Feltámadt, él!” Olyan örömteli változás történt, amelyhez foghatót ember még nem élt át! A Fény újból kigyulladt! Az Élet feltámadt! Az Igazság érvényre jutott! A Szeretet győzött!
A nagypéntek olyan botrány volt, amilyen a történelemben még nem volt. A húsvét viszont olyan világraszóló győzelem volt, aminek szintén nem volt párja! Ezzel már ki lehetett állni a világ elé és hirdetni: minden igaz, amit Jézus ígért! Bizonyíték rá a feltámadása.
A történelem tanúsága
Az Egyház 2000 éves történelmében számtalanszor megismétlődött a Feltámadás! Julianus aposztata ki akarta irtani Jézus vallását. A perzsákkal vívott csatában megsebesülve kiáltotta: „Győztél, Galileai!” Diocletianus császár érmet veretett „A kereszténység eltörlésének emlékére” felírással. Tíz év múlva államvallássá lett. Voltaire kiadta a jelszót: „Taposd el a gyalázatos Egyházat!” Halálos ágyán papért könyörgött. Szolimán azzal fenyegette Rómát, hogy mecsetté teszi a Szent Péter templomot. Hol van ma Törökország hatalma? Nem kell félnünk, ha Krisztus ellenségei időnként diadalt ülnek az Egyház felett. Eddig még minden nagypéntekre felvirradt húsvét hajnala!
A vatikáni Szent Péter téren áll egy vörös gránit obeliszk. V. Sixtus pápa a csúcsán lévő keresztbe a Szent Kereszt ereklye egy darabját tétette. XII. Kelemen aranybetűkkel a talapzatba vésette: „Christus vincit, regnat, imperat!” Krisztus feltámadása ezt kürtöli világgá: a Fény diadalmaskodik, az Élet győz a halál felett, a Szeretet a gyűlölet felett, az Igazság a hamisság felett! A kereszténység ebből a húsvéti hitből ered. Ez lelkesít és tölt el öntudattal, ezt a diadalmas hitvallást kell vallanunk és a világ előtt tanúságot tenni róla! Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
HÚSVÉTVASÁRNAP
„Mint kiűzött király országa széléről, / visszapillant a nap a föld pereméről...” Amit Petőfi egyik felejthetetlen versében a lenyugvó Napról írt (A puszta télen), az tulajdonképpen elsősorban Krisztusra, a Föltámadottra érvényes. A Nap, amely délben uralkodik felettünk, este, lenyugvásakor tűzvörös lángjának sugarával búcsúzik birodalmától, megsimogatva még egyszer mindent a föld pereméről, látóhatárunk széléről, olyan mint egy elűzött király, aki azonban tudja, hogy holnap megint visszatér.
1. Krisztus föltámadásának első tanúi, a maguk is kételyek közt hányódó apostolok arról tettek bizonyságot, hogy Jézus él, a halál nem uralkodik rajta. Nincs a sírban, megjelenik, eszik, iszik, beszél velük, olyan mint volt azelőtt, mégis egészen más. A görög egyház visszatérő húsvéti énekében számtalanszor ismétli: Föltámadt Krisztus halottaiból, legyőzte halállal a halált, és a sírban lévőknek életet ajándékozott! Ez a keresztények örömének alapja: bár szomorúak voltunk, mert Jézus meghalt, a gyalázat, a bűn, a düh, a gyűlölet nem tarthatta fogságában, Isten erősebbnek bizonyult most is, mint az emberi erő, amely minden látszólagos építése, gyarapítása ellenére mégiscsak annyit rombol, pusztít, gyilkol. Húsvét hajnala ezért az Élet diadalünnepe, Krisztusé, s benne a hívő emberé.
2. Az emberiség tudatában mindig élt valami halvány remény arról, hogy hátha nem végződik minden a sírral, a halállal, a temetővel. Jeruzsálem keleti részén, a Jozafát völgyben előszeretettel temetkeznek ma is jámbor zsidók, mohamedánok, s talán nemhívők is. Azt tartják, hogy amikor a végső föltámadás bekövetkezik, ők lesznek az elsők. Joél próféta ugyanis megjövendölte: a népek mind Jozafát völgyébe vonulnak, mert ott ül az Úr ítéletet minden nép fölött (vö. 4,12). Mindenütt a világon számosan vannak, akik szinte ésszerűtlenül nagy tiszteletben részesítik halottaik sírhelyét (nemcsak az ókori egyiptomi fáraók piramisaiba helyeztek élelmet, lovat, fegyvereket). Sokan gondolják, ha ez az átmeneti időtartam véget ér, és kedvesek voltak halottaikhoz, akkor majd a föltámadáskor kedvezőbb lesz a találkozás velük. Mégsem volt egységes a halhatatlanság eszméje a különféle szellemi, gondolkodási, vallási irányzatok között. Kikristályosodott gyökerében két ellentétes vélemény. A görög filozófiai gondolkodás alapján az ember lelke, amely természeténél fogva romolhatatlan, belép az isteni halhatatlanságba, amikor a halálban kiszabadul a test börtönéből. Ettől különbözik a Szentírás világa, amely úgy tudja, hogy az emberi személy egésze éli át a halál tényét, amelyet teremtményi létének és az ősbűnben elbukott emberi természetének következtében büntetésként visel. Ám, amíg a test elporlad és eggyé válik a világ anyagával, az egész ember megízleli a halált, a lélek nem kezd külön életet, hanem az ember valamiképpen várakozik arra, hogy Isten kegyelméből, a Szentlélek erejéből a végső föltámadásban azt kövesse, aki elsőszülött a halottak közül, Jézus Krisztust, és föltámadjon. A halhatatlanság tehát hitünk szerint nem jogos jussunk, hanem drága ajándékunk. A közönséges emberi tapasztalat is arra mutat, hogy ott lapul bennünk a továbbélés, a megmaradás, a halhatatlan örök élet utáni kiolthatatlan vágy. Házakat, felhőkarcolókat, földalatti létesítményeket építünk, vagyont gyűjtünk, boldogulunk, tervezünk, jó messzi időkre gondolunk előre, és nem akarjuk tudomásul venni, hogy idelent minden nappal kevesebb idő áll rendelkezésünkre. Úgy élünk, mintha örökké élnénk itt, pedig azért élünk, hogy meghaljunk, és azért halunk meg, hogy örök életre jussunk odaát! Thomas Mann figyelt föl arra, hogy a koncentrációs táborokban a halálra ítéltek hátrahagyott dokumentumaiban szinte újra meg újra a továbbélés, a túlélés, a lélek halhatatlanságának megvallása fogalmazódik meg. „Csodálatos – írja –, hogy akik nem beszélnek Istenről, vagy égről, azok találják a továbbélés ideájára a szebb, értékesebb kifejezéseket”. Lehet az életben sok mindenen vitatkozni, a szabadságunk elég teret biztosít erre, hogy higgyünk, vagy tagadjunk, de a nehéz helyzetekben, az életveszélyben általában megjelenik az egységes vágy a többre, a maradandóra, az örök életre, a föltámadásra.
3. Szent Máté evangéliuma egy érdekes szóval írja le a húsvéti történést, a latin fordításban ez áll: Angelus Domini revolvit lapidem, azaz az Úr angyala elhengerítette a követ (28,2). Mit takar ez az ige? A revolutiot, a forradalom ismert kifejezését. Jézus az élet harcát vívva nem tömegek lemészárlásával, nem kegyetlen vérontással, nem barikádokkal, fegyverekkel győz, hanem saját szenvedésének, halálának és föltámadásának erejével. Ez volt a világ legnagyobb revolúciója, forradalma. S azóta az első húsvét óta ma is az: aki hinni tud Jézus föltámadásában, az forradalmian újjá tudja változtatni maga körül a világot, az tud élni, tud szolgálni, tud szeretni, akkor is, ha segélyeket von meg tőlünk a társadalom, akkor is, ha gazdasági visszaesést élünk, akkor is, ha elkeserítő tényekkel van teli a világ. 1945. április 9-én, alig pár nappal a II. világháború vége előtt végezték ki egy bajorországi koncentrációs táborban korunk un. ökumenikus szentjét, az akkor 39 éves, evangélikus teológust, Dietrich Bonhoeffert. Utolsó szavai ezek voltak: „Elérkezett a vég – számomra az élet kezdete!” Teológiai műveinek egy részét börtöni levelek formájában hagyta ránk. Központi gondolata volt: a keresztjén át minket szerető Krisztus itt van köztünk, a világ pedig az a hely, ahol az ember felelős döntéseit hozza: bárcsak Mellette foglalnánk állást!
Húsvét van: keresztény létünk, életünk újrafogalmazásának, örömeink és reményeink alapjának az ünnepe. Lelkesítsen minket a bűneink miatt ugyan elűzött király, a föltámadt Üdvözítő, aki élettel tér vissza hozzánk, néz vissza ránk a föld pereméről. Mi is követhetjük őt, addig pedig János apostollal együtt, aki látta az üres sírt és hitt –- mi is, az Apostoli Hitvallás szavaival mondjuk: „hiszem a testnek föltámadását, és az örök életet!” Ámen.
Pákozdi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP