L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
Húsvét 4. vasárnap / C év
 
 
 
SZENTÍRÁS
Szentmise szentírási idézetei
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
Homilia: 2010   2007   2004
 
 
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SZENTÍRÁS
 
Szentmise szentírási idézetei
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
 
A pogányok örvendezve magasztalták az Úr igéjét
 
Olvasmány az Apostolok Cselekedeteiből / ApCsel13,14.43-52
Pál és Barnabás a pogányok közt is kezdi hirdetni az evangéliumot.
Abban az időben Pál és Barnabás Pergén keresztül eljutott a pizidiai Antiochiába. Itt egy szombaton bementek a zsinagógába és leültek.
Amikor a gyülekezet szétoszlott, a zsidók és az istenfélő jövevények közül sokan a nyomukba szegődtek Pálnak és Barnabásnak. Ezeket arra biztatták, hogy tartsanak ki az Isten kegyelmében. A következő szombaton csaknem az egész város összegyűlt, hogy hallja az Isten szavát. Amikor a zsidók meglátták a nagy tömeget, irigység fogta el őket, s rágalmakat szórva próbálták Pál szavait meghazudtolni. De Pál és Barnabás bátran megfeleltek nekik: "Először nektek kellett volna hirdetnünk az Isten szavát. De mert visszautasítottátok és méltatlannak ítéltétek magatokat az örök életre, most a pogányokhoz fordulunk. Ezt a parancsot adta nekünk az Úr: A pogányok világosságává tettelek, hogy üdvösségük légy egészen a föld végső határáig." Amikor a pogányok ezt meghallották, örültek, és magasztalták az Isten szavát, s hittek is mind, akik az örök életre voltak rendelve. Elterjedt az Úr szava az egész környéken. A zsidók azonban felbújtották az előkelő vallásos asszonyokat meg a város tekintélyesebb férfiait, és üldözést szítva Pál és Barnabás ellen, elűzték őket a vidékről. Ők lerázták - ellenük bizonyságul - lábukról a port, és Ikóniumba mentek. A tanítványokat eltöltötte az öröm és a Szentlélek.
 
Zsoltár / Zs 99
Mi az ő népe vagyunk, és legelőjének nyája.
Hálaadásra. Ujjongjatok Istennek, minden földek, örvendezve szolgáljátok az Urat, járuljatok eléje lelkendezve! Tudjátok meg, hogy az Úr az Isten; ő alkotott minket és az övéi vagyunk az ő népe s az ő legelőjének nyája. Lépjetek be kapuiba hálaadással, udvaraiba magasztalással. áldjátok őt, dicsérjétek nevét. Mert jó az Úr; Örökké tart kegyelme, nemzedékről nemzedékre hűsége.
 
Szentlecke a Jelenések könyvéből / Jel 7,9.14b-17
A Bárány, aki a trón közepén áll, legelteti és az élő vizek forrásához tereli őket.
Én, János, ezután nagy sereget láttam, amelyet senki sem volt képes megszámlálni, minden nemzetből, néptörzsből, népből és nyelvből a trón előtt és a Bárány előtt állni, hosszú fehér ruhába öltözve, kezükben pálmaággal, Azt mondtam neki: ,,Uram, te tudod!'' Erre ő azt mondta nekem: ,,Ezek azok, akik a nagy szorongatásból jöttek, és fehérre mosták ruhájukat a Bárány vérében [Dán 12,1; Ter 49,11]. Ezért vannak Isten trónja előtt, és éjjel-nappal szolgálnak neki templomában; és aki a trónon ül [Iz 6,1], fölöttük lakik. Nem éheznek és nem szomjaznak többé, nem éri őket többé a nap, sem bármiféle forróság [Iz 49,10], mert a királyi széken trónoló Bárány lesz a pásztoruk, az élet vizének forrásához vezeti őket [Zsolt 23,1-2; Jer 2,13], és Isten letöröl szemükről minden könnyet'' [Iz 25,8].
 
ALLELUJA / Jn 10,14
Jézus mondja: Én vagyok a jó Pásztor. Ismerem juhaimat, és juhaim ismernek engem.
 
Evangélium Szent János könyvéből / Jn 10,27-30
Juhaimnak örök életet adok.
Az én juhaim hallgatnak szavamra; én ismerem őket, ők pedig követnek engem, és én örök életet adok nekik. Nem vesznek el soha, és senki sem ragadja el őket a kezemből. Amit Atyám nekem adott, az mindennél nagyobb, és senki sem ragadhatja ki az Atya kezéből. Én és az Atya egy vagyunk.''
 
 
 
 
 
á LAP
 
 
 
L      I      T      U      R      G      I      A
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
Homilia:  2010   2007   2004  -  Forrás
+
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
 
 
     
 
HOMILIA 2010
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2007
 
A papi hivatás szükségessége és szolgálata
A velencei filmfesztiválon néhány évvel ezelőtt az első díjat egy francia film nyerte el: „Szükség van-e papra? A cselekmény kis tengeri szigeten játszódik. A lakók összekülönböznek plébánosukkal és elűzik a szigetről. A templom csukva. Thomas, a fiatal sekrestyés takarítja a templomot. Az emberek csendben odaszivárognak és kérik, legyen előimádkozójuk, vezesse éneküket, prédikáljon a Szentírásból. Később kérik betegeik számára a szentkenetet, a feloldozást, végül a misézést. Thomas tudja, hogy szentségtörést követne el és érvénytelen is lenne. De az emberek nagy vágyát látva, már a misézéshez öltözködik. Akkor hozzák hírül: a vizitációra érkező püspök bárkája kikötött a szigeten. A szigetlakók Thomas vezetésével boldogan mennek eléje. A film utolsó kockája: a püspök megkezdi miséjét a kis templomban.
A film úgy látszik, igennel válaszol a címben felvetett kérdésre. Mise, Eucharisztia csak akkor jöhetnek létre, ha van közvetítő Isten és ember között. Az embereknek szükségük van a papra, Istennek is munkatársakra, akik élő eszközök az ő kezében.
Húsvét 4. vasárnapja a papi hivatások napja. Két kérdés foglalkoztat: valóban szükség van-e ma papra, és mit kell tennünk a papi hivatások érdekében?
Szükség van-e ma papra? Amikor a tévé és az Internet minden ismeretet közvetít számunkra, mi újat tudnak a papok mondani a modern embernek? Amikor ötezer foglalkozást regisztrálnak a munkaközvetítők, minek még egy ötezer egyedik? Az egyedül önmagában bízó világ úgy látszik, köszöni szépen, de Isten nélkül is megvan. A kétkedő hangok mellett azonban egyre sürgetőbben hangzik fel a világ pap utáni kiáltása. Ő a kegyelem csatornája, Krisztus áldozatának megjelenítője, a cél nélkül vergődő ember számára a remény hirdetője. Általa a betegeket felemelő Krisztus látogatja meg az elesetteket. A családi hűség útjára, a szülői feladatok vállalására az oltártól ő indítja a házastársakat. Jó pásztorként utána megy a szakadékba zuhantaknak, meghallgatja a magányosokat, van mondanivalója a nagy út előtt állóknak is.
Igen, a világnak mégis szüksége van a papokra! Hogy Isten kegyelmének árasztói, Jézus művének folytatói és a Szentlélek antennái legyenek!
Mit tehetünk a papi hivatásokért? Szent Pál első missziós körútján került Lisztra városába. Ott találkozott egy fiatalemberrel, Timóteussal. Pál prédikációjának hatására megtért és megkeresztelkedett. Majd bekapcsolódott az egyházközség életébe. Második apostoli útján Pál ismét átment Lisztrán. Timóteus addigra felserdült ifjúvá vált. Pál csodálattal fedezte fel benne az isteni kegyelem kiválasztásának csodáját. A kedves és szeretetreméltó fiú lelki fejlődését vallásos édesanyja, Eunike és imádságos lelkű nagyanyja, Loisz elősegítették. Ők tanítgatták a Szentírás olvasására és imádságra, mert szívük mélyén remélték, hogy egyszer Krisztus papja lehet. Szent Pál látta Timóteusban a kegyelem munkáját, tapasztalta buzgóságát és előkészítette őt a papszentelésre. A lisztrai keresztény gyülekezet Pállal együtt az ifjúra tette kezét és ezzel Krisztus papja lett. Attól kezdve Pál apostol hűséges követőjévé vált.
Mi kell hát egy buzgó papi élet elindulásához? Kell hozzá egy vallásos családi légkör. Egy buzgó édesanya, egy hívő nagyanya. A családi estéken a Szentírás tanulmányozása, Isten országáról való beszélgetések és sok-sok imádság. Kell hozzá egy buzgó papi egyéniségnek a példája. Timóteus látta Pál Krisztus iránti szeretetét, a megkövezés alatt tanúsított lelkületét, és ez kitörölhetetlenül bele vésődött a viaszpuha lélekbe. És kell egy elkötelezett keresztény közösség, amely segíti, buzdítja, nevelgeti magáénak vallja és a nehézségeken átlendíti.
Isten a hívás kegyelmét ma is közli a fiatalokkal. Tegyünk meg mindent, hogy a mai Timóteusok hivatása virágba boruljon, a negatív példák láttán el ne fagyjon és gazdag és gazdag gyümölcsöt érleljen.
Fiatal édesanya tért be egy csendes templomba karon ülő kisfiával. Előre mentek a Jézus Szíve szoborhoz. Az anya egy szál piros rózsát adott a gyermek kezébe, magasra emelte és azt mondta. „Tedd a virágot Jézus Szívéhez!” Bárcsak lennének ma is Eunike anyák, Loisz nagyanyák, Pál lelkű apostolok és lisztrai keresztény közösségek, aki szavukkal példájukkal, imájukkal nem virágot, hanem fiatalok élő szívét emelnék Krisztus közelébe és segítenék őket a papságra. Akkor Jézus is szívébe írná és onnét soha ki nem törölné szolgáinak nevét.
Ima: Urunk, adj jó papokat nekünk, ne olyanokat, amilyeneket megérdemlünk; // Akik hivatásuk fenségét átérzik, és azt nem saját fényüknek tekintik; // Akik szolgálni szeretnének Neked, és nem uralkodni akarnak helyetted; // Akik a Te igazságaidat hirdetik, és nem saját bölcsességüket terjesztik; // Akik a Te akaratodat kutatják, és nem a sajátjukat erőltetik ránk; // Akik nem szégyellnek rólad mindenütt beszélni; // De tudnak tapintatosan magukról hallgatni; // Akik nem akkor nyugtalanok, ha miattad őket éri bántás; // Hanem mikor miattuk Téged ér ócsárolás; // Akik hiszik mindazt, amit tanítottál, és azt nemcsak velünk elhitetni akarják; // Akik velünk együtt járják a göröngyös utakat; // Végül, Urunk, engedd megérteni, hogy ők is csak emberek; // És ők is minél jobban megértsék: // Mi bennük keressük jóságos arcod fényét! Ámen.
Hajnal Róbert/Magyar Kurír
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
HOMILIA 2004
 
Egy hatalmas németországi utcai plakáton bamba tekintetű, hízott, vastagszőrű juhok között új típusú, hatalmas, fehér Volkswagen gépkocsit reklámoznak. A felirat: Erő a nyájban! Milyen fatális tévedés, félreértés, hisz egy gépkocsi 40, 50, vagy 100, esetleg 200 lóerőt jelentő energiával mozog? Ahhoz, hogy az emberiség igazán előbbre, aztán majd üdvösségre jusson, nem fizikai erőre, nem is gyors computerre, hanem vezetőre, pásztorra van szüksége. Egy faluban meggyilkoltak egy öreg plébánost. Vagy negyven éve szolgált ott. Nem láthatta, nem érezhette soha, hogy temetésére megmozdult az egész vidék: nemcsak a katolikusok, még a hitetlenek is, minden járóképes ember eljött a búcsúztatására. Száz pap kísérte a temetőbe, az emberek sírtak, fájdalommal énekelték: atyánk voltál, s most árvák maradtunk...
1. Ki az az ember, akinek eltávozása ennyi emberszívet érint, ki az, akinek Mózesként kell népét vezetni, hajtani, noszogatni, lelkesíteni előre, aztán mégsem láthatja meg küzdelme gyümölcsét, mégsem örülhet az Ígéret földjének? A mai vasárnap, legalább egyszer egy esztendőben különös figyelemmel akarunk feléje fordulni, rá figyelni, a közösség atyjára és barátjára: a papra. A Jelenések könyvéből való részlet elénk állítja a Bárányt, Krisztust, aki „legelteti és az élő vizek forrásához tereli” övéit. Ez a pap feladata is, Jézus evangéliumi biztatásának értelmében: „Ismerem őket és ők követnek engem. Örök életet adok nekik, nem vesznek el soha, és senki nem ragadja ki őket kezemből”. Milyen nehéz feladat, különösen ma, amikor annyi langyos keresztény tér át a Jehova tanúi, vagy más szekták könnyű érzelmi földobottságot, gyors gyógyulást ígérő közösségeibe! Krisztus papjai nem a konfuciánusok mandarinjai, akik bálványimádásra tanították az ősi Kína természetimádóit, de nem is a taoizmus jógii, vagy az indiai sikhita guruk, de nem is csupán az iszlám előimádkozó müezzinjei. Krisztus papjai még az ószövetségi áldozat-bemutató papságtól is különböző szolgálatot töltenek be, és nem valamiféle Führer-ek, akik orruknál fogva vezetik az embereket. Az újszövetség papja a közösség atyja, akire szükség van, aki ismeri és vezeti a rábízottakat, nem a földi érvényesülés, a politika, vagy a tudományos kutatások terén, hanem a lelki élet, az üdvösség dolgai között, ezért a neve: lelkipásztor. Benne elsősorban atyát kell látnunk, „aki nem ezé vagy azé, hanem mindenkié, aki szemünk elé állítja és érzékelhetővé teszi a bizalmat és az összetartozás”(ahogy Joseph Ratzinger bíboros megállapítja). Ezt a szerepet pedig képtelen átvenni egy társadalmi intézmény, egy szórakoztató vagy ünnepeket szervező iroda. Egyházi közösség csonka, hiányos, béna, ha nincsen papja, vagy csak un. oldallagos ellátásban részesül, mint annyiszor manapság a paphiány miatt.
2. Mitől nehéz a papi élet? Nem attól, amire általában mindenki gondol, a cölibátustól, a nőtlenség állapotától. Korunk bonyolult élete, igényes elvárásai, szakértelmet és felelősséget követelő döntései, no meg az életben kínálkozó számtalan más hivatás, életpálya vonzása, az anyagiak, a család, a megszokott földi értékek mintha elhalványítanák a papi hivatás szépségét. Talán legnehezebb összhangba hozni az emberek lelkesedését és egyszer s mind elutasítását, értetlenségét. Ahogy a mai olvasmányban volt: sokan lelkesedtek a tanításért és megtértek, mások viszont kegyetlenül kiutasították maguk közül Pétert és Barnabást, akik azonban „lerázták lábukról a port” és a Szentlélek derűjével, szinte belülről érintetlenül haladtak tovább. A lelkesedés nem hiányzik a kisgyerekek, az idős betegek, a komoly problémával küszködő felnőttek részéről, ám értetlenség kíséri sokszor az áldozatvállalásról, a türelemről, a megbocsátásról, a kibékülésről, az erkölcsi követelményekről mondott szavaikat. Sokan megmosolyogják a papok igyekezetét, amin apostoli derűvel kell túltenniük magukat. Van valami gyökerében más a papi hivatás gyakorlásában, mint az orvoséban, pszichológuséban, mérnökében. Jézus így mondja önmagáról: örök életet adok nekik. Hát ez az, amire éppen a legkevesebb szüksége van – látszólag – az embereknek. Autószerelőre, lakatosra, lélekbúvárra igen, de arra, aki a túlvilágot építgeti bennünk, arra kevés (esetleg a temetéskor, vagy a kereszteléskor, az esküvőkor). Az emberek sokaságának nem kell az örök élet, nem kellenek a szentségek, nem kell a bűnbocsánat, de sokszor ettől az élettől is szabadulnának. A pap pedig akkor éli meg hivatása, küldetése örömét, ha életet táplál, növel, kísér. Ezért a papi szolgálathoz mindannyiunknak közünk van. Korunk papja nem elzárkózva, fényévnyi távolságra él a hívőktől, hanem valóban barátja és atyja a közösségének. Olyan valaki, akit mindig meg lehet találni, aki igyekszik meghallgatni és megérteni, aki biztat arra, hogy vannak ennek az életnek erőtartalékai, amelyekből föl tudunk tápászkodni, újra tudunk kezdeni, föl tudunk emelkedni. Egy speciális többlet-elkötelezettséggel rendelkeznek a szerzetesek, akik még az evangéliumi tanácsok, a tanítás, a betegápolás szolgálatát is vállalják.
3. „Az Úr az én pásztorom, nincs semmiben hiányom!” - énekeljük a 23. zsoltárban. Csak Krisztusra, a jó Pásztorra áll ez, papjaink, szerzeteseink a különleges hivatásuk, küldetésük, felszenteltségük, fogadalmaik ellenére is emberek maradnak. Olyan gyarló, esendő, bűnös emberek, mint amilyenek vezetésére vállalkoztak. Ezeknek a hibáknak a megtapasztalása azonban nem botránkoztathatnak meg minket, arról nem is beszélve, hogy nem lehetnek okai hitünk gyakorlása elmaradásának, lustaságunk, közömbösségük palástolásának (azért nem gyón valaki, mert gyermekkorában kapott egy pofont a plébánostól). Éppen ellenkezőleg: a világegyház mai, papi és szerzetesi hivatások világnapja arra való, hogy tisztázzuk magának a hivatásnak a kérdését, hiszen egyikünk sem élhet valamiféle elhivatottság nélkül: üres, céltalan az élet, ha erre nem találunk rá. Aztán itt az ideje annak, hogy helyreállítsuk a papról, a szerzetesről alkotott homályos elképzeléseink által befolyásolt tiszta képet, és őrizzük lelkipásztoraink becsületét, ne adjunk alapot mindenféle kósza pletykának, értékeljük, igényeljük szolgálatait. Legalább azzal segíthetjük őket, ha ma és sokszor imádkozunk értük: „kérjétek az aratás Urát, küldjön munkásokat aratásába!” (Mt 9,38)
„Erő a nyájban” – Jézusunk, jó Pásztorunk! Add, hogy megbecsüljük csetlő-botló, öregedő lelkipásztoraink szavain, kezein át a te kegyelmeidet, az Anyaszentegyház megtartó erejét! Adj alkalmat, és érdeklődést belénk, hogy megismerjük őket, jó atyára, barátra leljünk bennük, s ha megszólal a Te összetéveszthetetlen hívó szavad, akkor bátran vállaljuk a papi és a szerzetesi hivatást, amely a földön a legszentebb, ezért állandó támogatásodra szorul! Ámen.
Pákozdi István/MK
 
 
A vasárnapi szentmise tanítása két összetevőből bontakozik ki. Az egyik az igeliturgiában szereplő szentírási szakaszok mondanivalójából, ami a számunkra adott Isten üzenete. A másik pedig az egyház imádságai, amelyek az Isten üzenetét a liturgia szavain keresztül fogalmazzák meg számunkra. Egyházunk csodálatos nevelői és oktatói munkát végez azon túlmenően, hogy a liturgikus ünnepléseink a kegyelem közvetítésének is eszközei. Sőt, éppen ezek biztosítják Jézussal való minél bensőségesebb kapcsolatunkat. A ráhangolás kezdődik a mise kezdőénekével, az igeliturgia egyes állomásaival folytatódik. Az eucharisztia liturgiája már Krisztus asztalához hív, hogy ott vele találkozva a jószándékú törekvéseink minél inkább életté is váljanak sokszor küzdelmes napjainkban.
1. A mai vasárnap a Jó pásztor vasárnapja, a papi hivatások világnapja. Jelentőségét az is mutatja, hogy a szentatya maga is üzenettel fordult az egész világhoz. Bár ebből is veszünk majd egy rövid részletet, de először nézzük a liturgia tanítását a szentírási szakaszok tükrében.
Az olvasmány – a húsvéti időben kizárólag az Apostolok cselekedeteiből – már az apostoli igehirdetésről számol be. Pál és Barnabás bátran tanúságot tesznek Antiochiában az Evangéliumról. A zsidók elutasító magatartása miatt a pogányokhoz fordulnak. A választott nép fiaival ellentétben a pogányok örömmel hallgatják a tanítást. A válaszuk az Isten magasztalása és az öröm a megismert igazságok miatt. Az evangéliumra adott két válasz: az öröm és elfogadás, illetve a gyűlölet és az elutasítás. Szinte halljuk a válaszukat a válaszos zsoltárban: Mi az ő népe vagyunk és legelőjének nyája. Az alkalmazott 99. zsoltár dicsőítő himnusz. A nagyon rövid, két szakaszból álló zsoltár felszólításával válaszolunk az olvasmány tanítására. Az első felkiáltásunk az Evangélium e befogadására az Isten dicsérete, mert ezt ő bocsátotta rendelkezésünkre Fia által, aki az igaz Isten. Az eredmény láttán azt is felismerjük, hogy Isten hűséges az ő népéhez. Éppen itt kap újszövetségi értelmet az ószövetségi zsoltár.
A szentlecke túl mutat a földi léten. A megdicsőültek a Bárány előtt a győzelem pálmájával kezükben állnak az Isten trónja előtt. A résztvevők a világ minden népéből jelen vannak. További magyarázatot is hallunk, amikor az egyik vén János tudomására hozza, hogy ők „a nagy szorongattatásból” jöttek, és a Bárány vérében fehérre mosták ruhájukat. Oltalmat élveznek a trónon ülőtől. Már itt is a látnok elé állítja a Bárányt, akit felruház a Jó pásztor tevékenységével: legelteti és élő vizek forrásaihoz vezeti őket. Az Isten pedig minden könnyet letöröl a szemükről.
A szentlecke végeztével az evangélium meghallgatásához készülünk. Az alleluja kifejezés mindenképpen az ujjongás kifejezése. Nem véletlen, hogy az evangélium előtti verset közrefogja ez a sokféle, gazdagabbnál gazdagabb dallamokkal bíró felkiáltás. Elhangzik e kifejezés azért, mert közeledik hozzánk a tanító Krisztus, aki az evangélium szavaival tanít. Az egyház pedig ebben az egyetlen mondatban fogalmazza meg az evangélium lényegét: „Én vagyok a jó Pásztor!” Így már lelkileg felkészülve várjuk tanító Urunkat.
Az evangéliumban Jézus bemutatja nekünk a Jó Pásztor tulajdonságait. Ezeket korának pásztoréletéből veszi. A kiindulási kép a pásztor legfőbb jellemvonásai. A pásztor ismeri juhait, azok hallgatnak szavára és követik őt. A pásztor – nem úgy, mint a mi vidékünkön – elől ment, sajátos hanggal tartotta a kapcsolatot juhaival. A juhok magatartása pedig a pásztorra való figyelés és a követés. Az életből való példa után Jézus már a maga világába kapcsol át hirdetvén: „Örök életet adok nekik”. Tulajdonképpen ez adja meg a keresztény élet értelmét. Nem földi sikerekért és eredménykért küzdünk kizárólag, hanem végső célunkért: az örök üdvösségért.
2. A szentírási szakaszok után vizsgáljuk meg az egyház imádságait. Ezek a vasárnap sajátjai. Ezért változó részeknek is nevezzük. Ezek a könyörgés, a felajánló és áldozás utáni könyörgések. A nemzeti nyelvi fordításokban nem tűnik fel az a szigorú forma, amely egyszerű kifejezésekkel nagyon gazdag tartalmat közöl. A könyörgés megszólítása nagyon ünnepélyes. Az Istent, akit megszólít az egyház, két fontos tulajdonságával állítja elénk: mindenható és örök. Miért ezeket választotta ki itt az egyház? A felelet egyszerű: mert amit kér a gyönge nyáj számára, az csak ezért valósulhat meg, mert Isten ilyen. A nyáj számára a vezetést és irányítást kéri: a mennyországba való boldog eljutást. Ez a földi élet céljain túlmutat, és az indoklás még azt is megfogalmazza, hogy van már egy előttünk járó, célba jutott személy, aki maga Jézus, a mi erős Pásztorunk. – A felajánló könyörgés akkor hangzik el, amikor a teremtett világból a legegyszerűbb, Istentől kapott ajándékokat helyeztük az oltárra. Azt a kenyeret és bort, amelyből a legcsodálatosabb ajándék lesz számunkra, amit maga Urunk Jézus ad nekünk: saját magát, az örök élet kenyerét. Itt ismét a hálaadásra hív az Egyház Urunk húsvéti áldozata miatt. Az egyszer megtörtént, örökérvényű áldozat minden szentmisében jelenvalóvá lesz, amely kegyelmet közvetít, az öröm forrását nyitja meg számunkra. Így már megfelelően felkészítve várjuk a nagy pillanatot, amikor Urunk megjelenik az oltáron. De még teljesebb lesz az öröm, amikor a szentáldozásban magunkhoz vehetjük. A hívő ember számára mindig nagy pillanat az Úrral való találkozás. Ebben a boldog lelki állapotban nem lehet más a kérésünk: vezess el örök országodba – imádkozzuk az áldozás utáni könyörgésben. Ehhez mindig szükség van azokra, akik a Jó Pásztor gondosságával részesei életünknek. Ezért folytatjuk imánkat a Szentatya szavaival: „akik igent mondtak Neked a papságra, a megszentelt életre, vagy a misszióra szóló hívásodra, azok élete napról napra megújuljon”. Ámen.
Verbényi István/MK
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
 
LELKISÉGI GONDOLATOK
 
 
 
 
á lelkiségi gondolatok
 
 
     
 
á LAP