|
1.
Az
irgalmas szamaritánus
Lk. 10.25-37.
Egy törvénytudó
megkérdezte Jézust: Mit tegyek hogy eljussak az örök életre? Ő megkérdezte
tőle: Mi van megírva a törvényben? A törvénytudó így válaszolt: Szeresd
Uradat, Istenedet, teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes erődből és
teljes elmédből, felebarátodat pedig mint saját magadat. - Helyesen
feleltél. Tégy így, és élni fogsz.- válaszolta neki. De az megkérdezte
Jézustól: Kit tekintsek felebarátomnak? Jézus egy példabeszéddel
válaszolt:
Jeruzsálem városából
Jerikó felé menet
Kiraboltak ott egy
embert,
S elvették amit
lehet.
Ráadásul meg is
verték,
S otthagyták őt
kifosztva,
Félholtan a földön
fekve
Véresen, a piszokban.
Arra jött egy pap, ki
látta
Ámde elment mellette,
Később ott járt egy
levita,
Aki ugyanazt tette.
Szamaria lakosa volt,
Végül, aki meglátta,
Megesett a szíve
rajta
Segített is,
megállva.
Odament és sebeire
Bort öntött és olajat,
Figyelmesen
bekötözte,
S gyolcsra kötött
fonalat.
A sérültet óvatosan
Felrakta egy
öszvérre,
Elvitte egy fogadóba
Költséget nem
kímélve.
És másnap a
fogadósnak
Két ezüst dínárt
adott:
Viseld gondját, amíg
jövök,
A többit majd
megkapod.
Jézus azt
kérdezte végül: Mit gondolsz, e három közül ki volt az igazi felebarátja
annak, aki a rablók kezébe került? – Aki irgalmas szívű volt iránta. –
felelte. – Jézus így folytatta: Menj, és tégy te is hasonlóképpen.
(Lk.10.36-37)
E példabeszédről
György Attila plébános ezt írta:
A Hegyi beszédben
Jézus ezt mondta: Boldogok az irgalmasok, mert nekik is irgalmaznak. Aki
jót tesz az emberekkel, csak az számíthat Isten irgalmára és szeretetére.
Csak előttük nyílik meg a Szeretetország kapuja, amelyet Isten készített
számukra.
György Attila a
„Szólj Uram, szolgád figyel!” c. könyvében így írt a példabeszédről:
Semmi okunk annak
feltételezésére, hogy a Jeruzsálemből hazafelé siető pap nem ismerte volna
a felebaráti szeretet parancsát. Ám az ő esetében is igazolódott a
gyakori tapasztalat, amely szerint a jó ismerete nem vonja maga utána jó
megtételét. A szeretet gyakorlata sokszor kockázatos vállalkozás, komoly
áldozatokat kíván. Ha hiányzik a szükséges bátorság, akkor meghúzzuk
magunkat az elmélet kényelmes fészkében. Mivel pedig a jerikói út itt
kanyarog a közelünkben, minden okunk megvan, hogy tükörnek tekintsük a
példabeszédet, és őszintén belenézzünk.
Albert Einstein
mondotta egyszer: Okosan nevelni csak jó példával lehet, s ha más nem
segít, elrettentő példával. – Az irgalmas szamaritánusról szóló
példabeszéd a pedagógia mindkét eszközét felhasználja. El akar rettenteni
a szeretet helytelen gyakorlatától, és meg akar tanítani a mindenki felé
forduló szeretet művészetére.
A példabeszéd
legfontosabb tanulsága, hogy a keresztény szeretet nem
személyválogató.
Székely János
püspök az Új Emberben így írt a példabeszédről:
Az irgalom tettei
tesznek minket felebaráttá, szentelnek fel a szeretet papjaivá, sokkal
inkább, mint azt a papot és levitát, akik érzéketlenül elmentek a
rászoruló mellett.
A szamaritánus
meglátta és megesett rajta a szíve. A szeretet egyik leggyönyörűbb leírása
ez, mondta Simone Weil. Szeretni annyit jelent, mint meglátni, a szemünk
kapuján beengedni egy másik ember szenvedését, hogy nekünk is fájjon. S
akkor már természetes e közös fájdalmon segíteni.
Mennyi szenvedés
mellett visz el az utunk naponta! Hány magánnyal küszködő idős ember,
anyagi nehézségekkel küzdő család, hány szeretetre éhes szempár! Vajon
elmegyünk mellettük? Felebarát vagy-e? – Erre a kérdésre csak az életeddel
válaszolhatsz.
Joseph Ratzinger
XVI. Benedek „A Názáreti Jézus” c. könyvében a következő értékes
megállapításokat fűzi a példabeszédhez:
A Jeruzsálemből
Jerikóba vezető út úgy jelenik meg, mint a világtörténelem képe, az
útfélen heverő félholtra vert ember pedig, mint az emberiség képe. A pap
és a levita elmennek mellette, saját kultúrájukból és vallásukból
gyógyulás nem jön. A szamaritánus nem lehet más, mint Jézus Krisztus képe.
Isten, aki számunkra idegen és távoli, Jézus Krisztusban felebaráttá tette
önmagát. Olajat és bort önt sebeinkre, melyekben a szentségek gyógyító
ajándékát látjuk, a vendégfogadóba vezet bennünket, az Egyházba, ahol
gondoskodik ápolásunkról, és a gondoskodás árának előlegével is
megajándékoz minket.
A példabeszéd
bennünket érintő mélységi dimenziója az, hogy az ember elidegenedett, és
gyámoltalanul a történelem útja mellett fekszik, és Isten maga lett
felebarátja Jézus Krisztusban. Most döbbenünk rá, hogy mindannyian
„elidegenedettek”, megváltásra szorulók vagyunk. Mindnyájunknak szüksége
van Isten megmentő szeretetének az ajándékára, hogy mi is olyanokká
váljunk, akik szeretni tudnak. Mindig szükségünk van Istenre, aki
felebarátunkká teszi önmagát, hogy felebaráttá lehessünk.
Mindegyikünket
előbb meg kell gyógyítani és meg kell ajándékozni. Azután valamennyiünknek
szamaritánussá kell lennünk, Krisztust kell követnünk, és olyanná lennünk,
mint Ő. Akkor helyesen élünk, helyesen szeretünk, ha hasonlóak leszünk
Őhozzá.
|
|